Detsembrimässu sündmused Balti jaamas
Veretöö Balti jaamas
1. detsembril 1924 ründasid Nõukogude Liidu poolt toetatud
kümned kohalikud kommunistid Tallinnas ja mujalgi Eesti olulisi militaar-,
side- ja riigiasutusi. Detsembrimässu üks kurikuulsamaid verevalamisi oli Balti
jaamas.
Tänane Balti jaama peahoone on ehitatud 1960. aastate teises
pooles toonase, 1871 valminud paekivist peavaksali ümber.
Balti jaama koos sealse 5. politseijaoskonnaga ründas 1. detsembri varahommikul
umbes kella 5.15 paiku 16 mässajat, teiste seas riigipöörajate juht Jaan
Anvelt, kes oma kätega tappis konstaabel Mihkel Nutti. Tapeti ka osakonnaülem
Herman Ubin. Samal ajal jõudis kohale teedeminister Karl Kark. Kolm sabotööri
olid proovinud õhku lasta Mustjõe silda Aegviidul, mispeale minister otsustas
ise sinna sõita. Aga kohe, kui ta autost välja astus, tabasid teda kommunistide
kuulid ja ta suri kohapeal.
Mässulised otsustasid raudteetöölisi agiteerida, kuid
ebaõnnestusid. Seepeale tapsid nad vihaselt Edmund Mikkeri ja Priidik Hoovi.
Noored raudteetöölised Kristov Tiik ja Artur Fogt üritasid hirmuga minema joosta,
kuid tapeti külmavereliselt.
Kell 8.15 jõudsid nooremallohvitseride koolist kohale
kolonelleitnant Hermann Rossländeri juhitud kadetid, kes vallutasid jaama;
samal ajal põgenes Anvelt. Rossländer sai surmavalt haavata, seepeale võttis
juhtimise üle major Karl Ainson, teda aitas nooremleitnant Järv. Jaam vallutati
tagasi ja neli mässulist võeti elusalt vangi. Jaamast põgenedes kohtas Anvelt
juhuslikult kaptenmajor Karl Sterni ja tappis ta kohapeal.
Kella 10 oli Eesti sõjaväeüksuste poolt Tallinnas
riigipöörajad purustatud ning linn taas Eesti valitsuse kontrolli alla võetud.
Eesti Vabariik jäi tol karmil päeval püsima.
1974. aasta 1. detsembril avati Balti jaama vastas riigipöörajatele
mälestusmärk, mis võeti maha 1990. aastal. Balti jaama peahoones oli enne
ootesaali poe ehitamist mälestustahvel mässajate käe läbi hukkunud inimestele.
Tallinna märtsipommitamine, soomlased ja sakslaste imerelv
Tallinna
märtsipommitamise õudsast ööst möödub 68 aastat. Ka täna õhtul
mälestame selles terrorirünnakus hukkunuid. Vaid mõne tunniga hävis pool
Tallinna tollasest elamispinnast.
Ööl vastu 10. märtsi 1944 päästsid Tallinna kõige hullemast aga soomlased ja sakslaste ööhävitajate üksus.
Saksa
ööhävitajate üksus oli toona sakslaste kõige tõhusam relv punalennuväe
vastu. Ööhävitajad tulistasid alla suure osa sel ööl kaotatud Nõukogude
lennukitest. Seejuures suunati mitme ööhävitaja tööd Tallinna reidil
asuvalt ööhävitajate juhtlaevalt Togo. Erinevates allikates on selle
võimsa radariga varustatud laeva Tallinna alla jõudmise ajaks märgitud
kas 7. või 8. märts 1944. Tegemist oli Saksa mereväe ühe kardetuima ja
tehnoloogiliselt uudseima laevaga.
Üldiselt oli Tallinna
õhukaitse siiski nõrk ning koordineerimatu, ehkki Saksa jahilennukid
tõid öö jooksul alla 15 terrorilennukit, õhutõrjesuurtükid kaheksa ning
sadamas seisnud Togo veel kolm.
Suurima tänu võlgneb Tallinn aga
Soome vapratele lenduritele. Esimeses rünnakulaines Tallinnale osales 9.
märtsi õhtul üle 300 Nõukogude lennuki. See rünnak tekitas ka enamiku
purustustest linnas. Kui pommikoorma alla visanud lennukid pöördusid
baasidesse uue laadungi peale võtmiseks tagasi, libisesid ööpimeduses
Tütarsaarte juures nende vahele 21 Soome lennukit, neist mitmed
venelastelt saadud trofeelennukid. Nii tabas Karjala kannasele maandunud
punalendureid ootamatult vaenlase pommirahe, samuti üle lähedal asuva
rindejoone avatud soomlaste suurtükituli. Punaste õhutõrje oli aga
sisuliselt halvatud, sest võimatu oli vahet teha oma ja vaenlase
lennukil. Soomlased olid saanud tasuda Helsingi pommitamise eest
veebruari alguses.
Soomlaste äkkrünnaku tekitatud kaos hoidis ära
teise suurema pommituslaine Tallinnale. Linna kohale jõudis 10. märtsi
esimestel tundidel vaid umbes 60 nõukogude lennukit. Neist enamik olid
tõusnud õhku Moskva lähedal asuvatelt lennuväljadelt. Kuna esimeses
laines oli Saksa õhukaitse saanud tõsiselt kannatada, samuti oli otsa
saanud laskemoon, oleks suurema pommituslaine korral tabanud Tallinna
tõeline katastroof. Purustused linnas olnuks sel juhul kordades
suuremad.
Haruldane foto ööhävitajate juhtlaevast Togo Tallinna
sadamas 1944. aasta märtsis. 1938. aastal valminud laeva ehitati
korduvalt ümber. Põneva ajalooga laev uppus 1984. aastal Kesk-Ameerika
vetes.